Gaat over het professioneel handelen van de leraar. Het is de theorie van kennisoverdracht, aanleren van vaardigheden en inzicht. Daarbij staat de vraag centraal hoe de leraar ervoor zorgt dat de leerling leert.
Dit doet de leraar door te bedenken wat de leerlingen moeten leren, hoe ze dat het beste kunnen doen en waarom de gebruikte methodes en inhoud van het geleerde geschikt is voor de leerlingen. In feite komt het neer op het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van de les en het leren van de leerlingen.
De didactiek behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen. Dit vak komt in elke lerarenopleiding voor. Er zijn verschillende modellen die je kunt inzetten om lesstof over te brengen op leerlingen.
Er zijn verschillende modellen die je kunt inzetten om lesstof over te brengen op leerlingen. In deze leeromgeving wordt het Directe Instructie model oftewel het DI-model uitgelegd. Het DI-model bestaat uit 7 fasen. Er bestaan enkele varianten op het DI-model, namelijk:
Ook kunnen deze varianten in combinatie met coöperatief (samen) leren worden ingezet. Met behulp van onderstaande video's worden de verschillende instructiemodellen uitgelegd. Verder op deze pagina vind je handige downloads en aanvullende artikelen.
De 7 fasen van het directe instructiemodel 🕓4:30 min
EDI model in een notendop
🕓18:54 min
ADI model gecombineerd met GIP 🕓6:30 min
Coöperatief leren/ coöperatieve werkvormen 🕓7:35 min
We hopen dat bovenstaande video's je op weg geholpen hebben. Nu je wat meer basisinformatie op zak hebt over lesopbouw vind je hieronder handige materialen voor het zelf voorbereiden van een les. We lichten even korte een paar onderdelen toe. De lijst met bruikbare downloads en aanvullende artikelen vind je eronder.
Het directe instructiemodel
Een handig schema voor het opbouwen van een les vind je hiernaast. Wil je tips en meer lezen over het gebruik van dit schema? Ja, ik wil meer lezen.
De Leerkuil
Heb je al eens gehoord van de leerkuil, of de leeruitdaging van James Nottingham?
De leerkuiltheorie zet op een eenvoudige en visuele manier neer hoe kinderen (en volwassenen net zo goed!) leren. Uitgebreide uitleg? Ja, ik wil meer lezen.
Expliciete directe instructie
EDI is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij leerlingen. De video's hierboven hebben je al toegelicht hoe dit precies zit. Hier de kern kort samengevat in een checklist en afbeelding.
Begeleiding in kleine groepen (Tutoring), houdt in dat leerlingen leren in een groepje van twee tot vijf leerlingen. Zo kan het onderwijs zich exclusief op een klein groepje leerlingen richten, meestal in een apart lokaal of een aparte ruimte. Intensieve begeleiding in kleine groepen wordt vaak toegepast ter ondersteuning van minder goed presterende leerlingen of leerlingen die achterop raken, maar kan ook in algemenere zin worden ingezet om meer vooruitgang te boeken of om ingewikkelde onderwerpen of vaardigheden aan te leren.
Het werken in een kleine groep heeft vele voordelen:
Lees er meer over op: Het werken met een grote en een kleine groep
Grej of the day is bedacht door de Zweedse leerkracht Micael Hermansson. Grej is Zweeds voor ‘ding’. Het is dus het ‘ding van de dag’.
Hermansson, gek op boeken en nerdy feiten, besloot op een dag om zijn leerlingen te trakteren op een korte les over zomaar iets interessants. Maar eerst schreef hij een raadsel op het bord: Waarom eten de ijsberen de pinguïns niet op? Er gebeurde iets verrassends. Zijn doorgaans erg drukke klas viel ineens stil. De kinderen lazen het raadsel. En toen gingen ze met elkaar overleggen. Meer lezen over het ontstaan van deze methode.
Op de website van GOTD, vind je handige informatie om zelf aan de slag te gaan met een grej of the day. En ze bieden enkele gratis onderwerpen aan.
Lesvoorbeeld
Bron: grejoftheday.nl
Je kent ze misschien wel van je eigen werk, energizers. Voornamelijk ingezet tijdens trainingen, strategie- en brainstormdagen. Ook in de klas zijn energizers van waarde.
Een energizer is een kleine opdracht of bezigheid die zorgt voor afwisseling in de les. Ze helpen leerkrachten om de kinderen weer snel bij de les te krijgen door een korte onderbreking in te lassen. Het belangrijkste is dat een energizer leuk is voor de leerlingen, en ondertussen kan er natuurlijk ook wat geleerd worden. Naast hun positieve invloed op de groepssfeer tonen steeds meer hersenonderzoeken aan dat leerlingen beter kunnen leren na beweging.
Bron: juf-judith.nl
Weten welke boeken wij aanraden over de thema's in deze leeromgeving? Bekijk onze boekentips pagina.
We hebben met plezier voor de liefhebber enkele documentaires verzameld op de verdiepingspagina. Deze pagina maakt geen deel uit van de basis leermaterialen en is puur ter inspiratie en informatie.