Zowel voor rekenen als voor lezen zijn er in de klas aparte groepen, zodat kinderen op hun eigen tempo kunnen rekenen en lezen. Halverwege het jaar is het weer tijd om te kijken of de indeling nog passend is en dat meten we door middel van cito, maar ook door te kijken hoe vlot de kinderen lezen.
Een mooi taakje voor mij als onderwijsambassadeur. Ik ga in een apart lokaal zitten en roep de kinderen bij mij waarbij ik ze in één minuut een woordenlijst laat lezen. Alhoewel kinderen in de klas soms snel afgeleid en druk zijn, zijn ze bij de individuele toetsing erg serieus. Ze doen allemaal ontzettend hun best. Prestatie op dit soort momenten is kennelijk heel belangrijk. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Aan de ene kant mooi dat ze zo graag willen laten zien wat ze kunnen, aan de andere kant vind ik het verschil met ín de klas en tijdens het toets moment groot. Het liefst zou je willen dat ze school niet alleen maar zien als een plek waar je ‘serieus’ moet zijn bij toetsen, maar meer doorlopend leren. Na de toetsing vul ik alle scores in en kan de juf vanaf volgende week eventuele groepswijzigingen doorvoeren. Ik ben benieuwd wie er volgende week in mijn leesgroepje zit.
Iris Korvemaker
Beleidsadviseur Gemeente Utrecht
Onderwijsambassadeur in groep 5 - OpDreef - Overvecht