Vandaag mag ik meekijken met andere juffen en meesters op school. Ik begin in groep 3 bij meester Jan. De kinderen leren deze week de laatste letters van het alfabet en dat betekent volgende week ‘letterfeest’! Heerlijk lettersoep eten (met lettervermicelli) en spelletjes spelen met letters.
De kinderen zijn trots en kijken hiernaar uit. Daarna mag ik ook nog meekijken met groep 2 waar de kinderen gaan leren rekenen na het buitenspelen. De kinderen zien een cijfer 2 en moeten aangeven waar ze van hun lichaam er ‘2’ van hebben. Ingewikkelde vraag. Eerst maar even uitleggen wat het woord ‘lichaam’ betekent. Als de juf dan een paar voorbeelden geeft (2 ogen, 2 handen) lukt het de kinderen ook om een aantal voorbeelden te geven.
Later vraagt de juf hoeveel tenen elk kind heeft. Er wordt eerst ‘2’ gezegd door een paar kinderen, waarna de juf haar schoenen uittrekt en de kinderen samen de tenen tellen. En ook al doen alle groepen iets anders, op een ander niveau, één ding is gelijk: wat mij opvalt tijdens alle lessen op school is de rust die de juffen en meesters uitstralen. Waar ik soms denk dat ik energie in de klas kan brengen door zelf druk en enthousiast voor de klas te gaan staan, zie ik deze juffen en meesters iets anders doen, namelijk kinderen die meedoen complimenteren en zelf de rust bewaren. Hierdoor gaan de kinderen die nog niet meedoen (en ook graag een compliment krijgen) ook meedoen en ben je in plaats van aan het waarschuwen vooral aan het complimenteren. Positieve bejegening. En hierbij dan vanuit mij: complimenten .
Iris Korvemaker
Beleidsadviseur Gemeente Utrecht
Onderwijsambassadeur in groep 5 - OpDreef - Overvecht