Gepubliceerd op: 08-04-2022

Het is voor het eerst in mijn leven dat ik de Ramadan zo dichtbij meemaak. De juffen wensen de gezinnen die meedoen met de Ramadan succes via SocialSchools en er wordt stilgestaan bij het Suikerfeest. Twee voorbeelden waarin je ziet hoe deze christelijke school aandacht heeft voor de vele kinderen die moslim zijn. Ook is de Ramadan merkbaar in de klas.

Zo kom ik op donderdag in de klas en zie ik opeens veel meiden in de klas met een hoofddoek. Dit valt op, omdat er normaal gesproken maar één meisje een hoofddoek op heeft. Ik vraag mij eerst af of halverwege groep 5 het misschien de leeftijd is dat iedereen begint met het dragen van een hoofddoek, totdat de juf mij vertelt dat dit komt omdat het Ramadan is. Ook weer wat geleerd. Later in de maand valt mij op dat veel kinderen zo moe zijn. Je ziet kringen onder de ogen en in de middag zie ik ze veel hangen op de tafel en gapen. Ik vraag aan juf Ruth of ze toe zijn aan vakantie, maar zij geeft aan dat kinderen nu vaak later naar bed gaan, omdat een iftar pas wordt gegeten na zonsondergang. Sommige kinderen staan ook vroeger op omdat ze bijvoorbeeld een paar dagen mee doen met de Ramadan. Hier heb ik niet bij stil gestaan.

En soms zijn er ook ingewikkeldere kwesties, zoals kinderen uit groep 8 die niet mee willen doen met muziekles, omdat muziek maken/luisteren niet passend is bij de Ramadan. Wat doe je als juf? Hoort muziekonderwijs bij school, of laat je de kinderen niet meedoen als ze niet mee willen doen? Of een meisje bij ons in de klas die de hele tijd zit te ‘spelen’ met haar hoofddoek, wat afleidend werkt, en zorgt voor onrust in de klas. Wat doe je? Vraag je of ze (na een paar waarschuwingen) haar hoofddoek afdoet als ze er maar mee blijft spelen? Er is niet één juist antwoord, en dat maakt het werk als juf en omgaan met deze dilemma’s ook zo interessant.

Iris Korvemaker

Beleidsadviseur Gemeente Utrecht
Onderwijsambassadeur in groep 5 - OpDreef - Overvecht