Vandaag geef ik voor het eerst een les over gezondheid. Het voorbereiden van zo’n les lijkt heel makkelijk, maar is nog best ingewikkeld. Wat is je leerdoel? Hoe zorg je ervoor dat de kinderen het interessant vinden?
In de ochtend heb ik de les nog even kort voorbesproken met de juf en daarna ging ik met zes kinderen aan de slag met ‘positieve gezondheid’. Eerst vertelde ik aan de kinderen dat ik ook 4 dagen werkte bij de gemeente Utrecht: ‘Dat is toch de politie juf?’, was de eerste reactie.
Ik vertelde iets over wat voor banen je kunt hebben bij de gemeente en dat ik werkte bij ‘Volksgezondheid’. Dat woord was onbekend. En ga dan maar eens uitleggen wat je precies doet als beleidsadviseur . Daarna gingen de kinderen brainstormen over gezondheid. Het eerste woord wat in hen opkwam was ‘ziek zijn’ maar daarna kwamen ook veel andere associaties over met name ‘gezonde voeding’.
Vervolgens ging ik met ze in gesprek over ‘positieve gezondheid’ wat ook gaat over of je blij bent met je vrienden, positief naar de toekomst kijkt etcera. Dit leverde mooie gesprekjes op over hun verwachtingen van de toekomst: ‘Over tien jaar mag ik auto rijden en kan ik mijn ouders overal heen brengen’. En ook hoorde je mooie opmerkingen over hun gezondheid. Bijvoorbeeld ‘Ik slaap eigenlijk best wel weinig, want ga pas na 22.00 uur naar bed, dat is niet zo gezond’. Vervolgens mochten ze allemaal adviezen geven aan de ‘baas’ van Utrecht hoe kinderen nog gezonder kunnen worden. Mooie opbrengst volgens mij!
Iris Korvemaker
Beleidsadviseur Gemeente Utrecht
Onderwijsambassadeur in groep 5 - OpDreef - Overvecht