“Het contact met kinderen heb ik altijd leuk gevonden. Hoe jong ook, ieder kind is anders en heeft een eigen karakter. Tijdens mijn studie had ik verschillende bijbaantjes in het onderwijs. De interactie tussen kinderen is zo leuk! School is een plek waar kinderen relatief veel tijd doorbrengen, dus als docent of leerkracht kan je best veel betekenen, bijvoorbeeld voor hun zelfvertrouwen.
Bij JINC organiseer ik allerlei projecten die gericht zijn op de arbeidsmarkt. Doel is om kansengelijkheid onder jongeren, ongeacht hun achtergrond of postcode, te vergroten. Geweldig om te doen, maar ik heb minder direct contact met jongeren, dus ik zag het onderwijsambassadeursschap als een mooie aanvulling en verrijking.
Ik begon in groep 6 als ondersteuning van leerkracht Lisa. Als de leerlingen in stilte aan het werk waren, konden ze met een speciale dobbelsteen aangeven dat ze behoefte hadden aan hulp. Ook ging ik af en toe met een paar leerlingen in een hoekje op de gang extra oefenen met lezen of rekenen. In de middag hielp ik de leerkracht van groep 3, Mechteld. Die kon wel een paar extra handen gebruiken als de kinderen gingen knutselen. Als kinderen bezig zijn met verven, kleien of knippen, lopen dingen soms net wat anders dan verwacht. Zoals de keer dat een leerling per ongeluk ecoline met een rietje had opgezogen en zijn mond helemaal paars was!
Bijna een jaar als onderwijsambassadeur, heeft voor mij bevestigd waar ik op hoopte: direct contact met leerlingen is leuk! Ook leer ik veel van leerkrachten, bijvoorbeeld door te zien hoe zij met verschillende situaties omgaan. Ieder kind is uniek, reageert anders en heeft een eigen aanpak nodig. Ik heb meer respect voor leerkrachten gekregen: ik zie hoeveel zij doen op een dag en hoe hard ze werken. Er gebeurt zoveel op een schooldag, prioriteiten stellen is een must.
Voor mijn werk kom ik vaak op scholen waar leerlingen niet altijd alle kansen krijgen, bijvoorbeeld om te kunnen sporten. Een verschil met de kinderen op de school waar ik als onderwijsambassadeur werk. Sommige leerlingen hebben wel drie hobby’s en zitten op hockey, tennis én pianoles. Laatst vertelde een kind in de klas dat hij met vakantie ging en maar drie uur hoefde te vliegen. In het gesprekje dat daaruit ontstond, vertelde ik dat er ook veel kinderen zijn die niet op vakantie kunnen en hoop zo een beetje bij te dragen aan bewustzijn. Tegelijk vind ik het ook interessant te zien dat op een school waar kinderen meer voorspoed kennen, weer andere problemen spelen zoals faalangst of problemen vanwege hoogbegaafdheid. Elk kind, waar ook, heeft altijd behoefte aan wat extra aandacht.
Na elke schooldag zit ik vol leuke anekdotes van grappige, lieve, bijzondere momentjes. Hun plezier en enthousiasme geven mij zo’n blij gevoel. Tegen iedereen die overweegt om onderwijsambassadeur te worden, zeg ik: doen! Je krijgt er zoveel dankbaarheid voor terug!”
Voor komend schooljaar zijn er plekken beschikbaar op basisscholen in Almere, Den Haag, Gelderse Vallei, Gooi- en Vechtstreek, Neder- en West Betuwe, Oss/Den Bosch/Bernheze, Rotterdam en Utrecht.
Lees hier meer informatie over onderwijsambassadeur worden en meld je ook aan!