Het is weer tijd voor de citoweek. Alle kinderen worden getoetst op begrijpend lezen, spelling en rekenen. Ik zie je denken: ‘Oké, dat betekent maandag, dinsdag en woensdag één toets afnemen en je bent klaar’. Helaas is de werkelijkheid anders.
Twintig kinderen, vier verschillende niveaus, waarbij bij twee niveaus een (deel) van de toets voorgelezen mag worden. Je hoopt dus dat als de juf in de klas hardop één toets voorleest er een andere juf beschikbaar is om voor een ander deel van de leerlingen een andere toets voor te lezen. En hopelijk nóg iemand die met de kinderen die weer een andere toets zélf moeten lezen een andere ruimte geconcentreerd de toets kunnen maken. Daarnaast is er ook één kind de hele week afwezig, die alle toetsen later nog moet inhalen, plus natuurlijk andere kinderen die misschien één dagje ziek zijn.
Als ik donderdag op school kom, weet ik wat mij te doen staat. Toetsen afnemen met kinderen die óf voorgelezen moeten worden, of een toets gemist hebben, of nog niet klaar waren met de toets en nog een deel moet afmaken. Niet alleen deze donderdag, maar de komende drie donderdagen. Doordat ik mij ga bezighouden met het afnemen van de Cito-toetsen, kan ik niet mijn standaard groepjes ‘lezen’ en ‘rekenen’ uit de klas halen. Als gemeente maken we de stap naar steeds meer ‘Maatwerk’. Ik zou zeggen: neem eens een kijkje in de keuken van de maatwerkkampioenen, namelijk het onderwijs.
Iris Korvemaker
Beleidsadviseur Gemeente Utrecht
Onderwijsambassadeur in groep 5 - OpDreef - Overvecht