Maatwerk en ongelijk investeren in gelijke kansen

Gepubliceerd op: 28-01-2022

Bij Volksgezondheid zijn wij druk bezig met ongelijke kansen op gezondheid. Er is net een nieuwe visie ‘Menselijke Maat’ geschreven over hoe we als gemeente in contact staan met inwoners. Kreten als ‘kijk verder dan wetgeving’, ‘De inwoner centraal’ en ‘maatwerk’ worden door iedereen beaamd.

En ikzelf denk dat ik dat ook zou doen als ik meer in de uitvoering zou zitten. En nu de praktijk. Ik werk op een school waar één kind redelijk vaak te laat komt. Hij woont iets verder weg en wordt vaak door broers/zussen gebracht. Op een dag komt hij met zwarte handen op school en vraag ik hem waarom zijn handen zwart zijn. Hij geeft aan dat hij met de fiets van zijn zus naar school mocht fietsen, maar dat hij eerst de fiets had gemaakt. Deze jongen houdt van fietsen en is handig met dingen maken. Dat heb ik al eerder gezien. Als ik vraag of hij zelf een fiets heeft, geeft hij aan dat hij geen fiets heeft omdat dit te veel geld kost. Hij zou wel graag een fiets willen, geeft hij aan.

Ik vind dit jammer en googel zelf hoe hij eventueel een fiets kan krijgen als ze niet veel te besteden hebben thuis. Dit kost meer tijd dan ik dacht. Stichting Leergeld geeft op de website aan dat het in principe vanaf groep 7 is (kind zit in groep 5), via U-pas zie ik wel verschillende fietsenmakers, maar dan moet ik eerst uitzoeken waar deze zitten en wat nu precies de deal is. Als ik verder zoek, zie ik ook dat je een fiets kan ‘huren’ voor bijvoorbeeld 8 euro per maand. Dit is uiteindelijk dan toch zo’n 100 euro per jaar.

Kortom, ik app een collega waarvan ik weet dat hij betrokken is of hij misschien ideeën heeft. Hij heeft binnen no-time een oplossing en een fiets geregeld die ook groot genoeg is voor het jongetje uit groep 5. Je zou denken: de fiets is er, ik ben de schakel, het kind is blij. Maar toen ging ik nadenken over regels/wetgeving, wat kan ik doen in mijn rol? Ik vond het toch beter om dit te checken bij de Intern Begeleider en Buurtteammedewerker die betrokken is bij het gezin.

Heeft hij nog U-pas budget? Is het oké om een fiets voor hem te regelen? Deze maatwerkoplossing, wat betekent dit voor andere kinderen van de school die misschien ook een fiets nodig hebben? Lastige vraag. Gelukkig pakt het buurtteam het verder op en hoop ik komende weken de jongen op tijd op school te zien komen met zijn eigen fiets! En ik? Ik besefte weer hoeveel tijd/moeite het eigenlijk kost om iets te regelen. Ook al proberen we het vanuit de gemeente zo makkelijk mogelijk te maken.

Iris Korvemaker

Beleidsadviseur Gemeente Utrecht
Onderwijsambassadeur in groep 5 - OpDreef - Overvecht