In de klas

Gepubliceerd op: 05-07-2021

Hoe ziet het onderwijsambassadeurschap eruit in de praktijk? Ingrid de Koster (53) schetst een beeld. Zij was in het schooljaar 2020/2021 één van de eerste onderwijsambassadeurs en werkte een dag per week bij basisschool de Boomgaard in Utrecht in de kleuterklas van juf Jotte. Volgend schooljaar doet Ingrid weer mee aan het ambassadeursproject.

“Onderwijsambassadeur zijn is voor mij dé kans om te proeven van het onderwijs". Als kind wilde ik al kleuterjuf worden, maar ik ben iets heel anders gaan doen. Ik werk met plezier bij de Rabobank als managementassistent en wil geen switch maken, maar het onderwijsambassadeurschap is gewoon ontzettend leuk om erbij te doen.

Mijn kinderen hebben op de Boomgaard gezeten, dus de school was al vertrouwd. Toch vond ik het spannend of ik wel van toegevoegde waarde zou zijn in de klas. Maar ik ontdekte dat je dat al snel bent. Alleen al door te helpen met veters strikken, jassen dichtritsen en dat soort kleine dingen help je al erg, want de leerkracht komt vaak handen tekort.

Terugkijkend heb ik veel geleerd en gedaan

Met de kinderen die extra uitdaging nodig hebben, deed ik prikkelende spelletjes, ik stond bij de noodopvang tijdens de lockdown, heb geholpen met creatieve middagen en zelfs een ukelele-les gegeven. Door de trainingen die we als onderwijsambassadeurs kregen, kon ik zelf coöperatieve lessen bedenken en geven. Ook heb ik de les ‘spelen en werken’ overgenomen, waarbij kinderen een activiteit van het bord mochten kiezen. De leerkracht had daardoor tijd om rapporten te schrijven.

Omdat ik zo van dit werk geniet, wil ik volgend jaar weer als onderwijsambassadeur aan de slag, maar dan in een andere vorm: als thematisch ambassadeur. In plaats van een dag in dezelfde klas werken, maak ik een lessenserie over geld die ik in verschillende kleuterklassen mag geven, twee uur per week. Voor hulp bij de voorbereidingen kan ik terecht bij de Intern coördinator onderwijsambassadeurs.

Met mijn lessen wil ik kleuters op een speelse manier bijbrengen wat geld is, wat je ermee kunt, dat je niet oneindig met je bankpas kunt pinnen en dat je niet rijk hoeft te zijn om gelukkig te zijn. Zo kan ik mijn kennis delen en tegelijkertijd de leerkrachten ontlasten. Ik ben zowel school als mijn werkgever erg dankbaar dat ik dit mag doen.”

De bank betaalt

Ingrids werkgever Rabobank subsidieert haar werk als onderwijsambassadeur. Haar leidinggevende, Erik Passchier, Global IT Head Infra:

“‘Growing a better world’ is de missie van de Rabobank. Het gaat ons om wat er in de samenleving speelt. Hoe we onze gezamenlijke leefwereld kunnen versterken en toekomstbestendig kunnen maken.  Daarom ondersteunen we het als een van onze medewerkers zich inzet voor het onderwijs. We krijgen er een enthousiaste Ingrid voor terug, die lekker in haar vel zit. En natuurlijk is het leuk dat zij themalessen over geld gaat geven. De bank heeft het hoog in het vaandel staan de dialoog over geld aan te gaan. En te zorgen dat mensen verstandig omgaan met geld en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.”