Vandaag heb ik weer een gesprek gehad met de directeur van de school. Wat kan ik nu concreet gaan oppakken? We raken met elkaar aan de praat en concluderen dat de school bínnen de lestijd al veel extra’s aanbied voor de kinderen. Een schoolschrijver, nationaal schoolontbijt, Europese subsidie voor schoolfruit, de moestuin, muziekles van een vakdocent, evenals de gymles etc.
Na school wil de school ook heel graag de kinderen de mogelijkheid geven om zich te ontwikkelen. Zo is de ‘avonturenclub’ echt ontzettend populair. Lekker ravotten, in bomen klimmen, vuurtje maken. Álle kinderen willen graag meedoen met de gratis avonturenclub, maar helaas is er niet voor ieder kind plek. In gesprek geeft de directeur aan: ‘Buiten schooltijd zou het fijn zijn als kinderen mee kunnen doen aan allerlei activiteiten om zich verder te ontwikkelen.
Wij doen veel als school, maar kunnen dit niet alleen en zitten ook een beetje aan onze max. Ons gebouw is te vol, ook na schooltijd, maar in de buurt zit geen ander gebouw wat kan fungeren als buurthuis. Ook het aanbieden van sport is ingewikkeld, omdat de dichtstbijzijnde sporthal 15 minuten lopen is én je een drukke weg over moet. Voor sommige lijkt 15 minuten niet zo ver, maar deze ouders haken dan af.’ Of ik daar iets in kan betekenen? Ik kan zo 1,2,3 niet gelijk iets bedenken. Mocht jij als collega denken: hé, ik zie een haakje, dan hoor ik het graag!
Iris Korvemaker
Beleidsadviseur Gemeente Utrecht
Onderwijsambassadeur in groep 5 - OpDreef - Overvecht