Bijna al mijn afspraken in mijn werk bij de gemeente duren een uur. Soms een half uurtje als je kort iets moet overleggen, maar met meerdere collega’s tegelijk overleggen is meestal een uur.
De afgelopen twee jaar hebben we voornamelijk thuis gewerkt en bestond een groot deel van mijn dag uit Teams-vergaderingen. De dynamiek van een school is anders. Er gebeurt op een dag ontzettend veel en er zijn zoveel ‘kleine’ dingen die ‘even’ geregeld moet worden dat leraren gewend zijn om in een kwartiertje ‘sparren’ een plan te maken en iets te besluiten.
Ik moet nog wennen aan die snelheid en ‘het even kort op iemand afstappen om snel iets op te lossen’. Hier doen ze niet anders; wanneer ik wil meelopen met andere klassen, dan vraag ik dat even in de ochtend bij de dagopening wanneer in welke klas uitkomt en ik kan meekijken.
We organiseren morgen een thema-afsluiting over verkeer; dan loopt één leraar even langs alle klassen en leraren en vraagt of ze een ‘activiteit’ willen voorbereiden in hun klas, zodat alle leerlingen in kleine groepjes in de school overal opdrachten kunnen uitvoeren. Of er is iets gebeurd in de klas en de juf loopt bij het naar huis gaan gelijk even naar de ouder om het na te bespreken.
Ik ben vaak enthousiast, maar dat snelle schakelen is iets waar ik aan moet wennen. Als er bijvoorbeeld ruzie op het schoolplein is geweest, dan bespreekt de juf dat direct na in de klas en kost dan zo’n 5 minuten, terwijl ik in mijn werk een ‘nieuwe’ afspraak zou plannen om het te ‘evalueren’.
In mijn rol als beleidsadviseur is het soms ook goed om langer bij bepaalde zaken stil te staan, maar soms is ‘even snel schakelen’ ook goed. Ik denk dat juffen en meesters daar erg goed in zijn. Dit wil ik ook meer meenemen naar mijn werk bij de gemeente.
Iris Korvemaker
Beleidsadviseur Gemeente Utrecht
Onderwijsambassadeur in groep 5 - OpDreef - Overvecht