Als onderwijsambassadeur ben je werkzaam buiten het onderwijs (gemeente/bedrijfsleven/zzp’er) of je bent gepensioneerd. En je zet je graag een dag per week in voor het onderwijs.
Je kan onderwijsambassadeur worden op scholen in verschillende regio's: Almere, Den Haag, Gooi en Vechtstreek, Houten, Oss/Den Bosch/Bernheze, Neder- en West Betuwe, Rotterdam en Utrecht.
Ben je benieuwd welke scholen er meedoen?
We werken voornamelijk met vaste startmomenten. Er kan daardoor tussen aanmelden en starten op een basisschool ook meer tijd zitten dan de benoemde aangegeven weken hieronder.
Onze startmomenten zijn: +/- 3-5 weken na de zomervakantie, na de herfstvakantie, na de kerstvakantie en na de voorjaarsvakantie.
In overleg met de leerkracht bepaal je je bezigheden in de klas of op school. Je wordt ingezet om de leerkracht te ondersteunen. We kijken daarbij ook hoe je jouw talenten kunt inzetten. Je vooropleiding speelt geen rol. Het is belangrijk dat je per week 6 tot 8 uur aanwezig bent. Je verbindt je aan dit project voor een heel of een half schooljaar.
Ingrid aan het werk op school
Tweemaandelijks organiseren wij een online ontmoetingsmoment. Hier ontmoet je andere onderwijsambassadeurs, kun je tips en ervaringen uitwisselen en je vragen stellen over het toepassen van de leeromgeving of situaties die je meemaakt. Deze momenten worden begeleid door personen met een onderwijsachtergrond die jou goed verder kunnen helpen. Zo proberen we de leerkracht nog meer te ontlasten.
Daarnaast organiseren we in maart reflectiemiddagen. We verwachten 1x deelname aan een reflectiemiddag. Hier ontmoeten onderwijsambassadeurs elkaar fysiek om wat dieper in te zoomen op je rol als onderwijsambassadeur en verzorgen wij een leerzame workshop. Het doel is de deskundigheid te bevorderen, de kwaliteit van het werk te verbeteren en van én met elkaar te leren.
De onderwijsambassadeur loopt de hele dag mee met de leerkracht. De leerkracht schakelt de onderwijsambassadeur gedurende de dag zoveel mogelijk in. Voor, tijdens of na afloop van de schooldag geeft de leerkracht instructies aan de onderwijsambassadeur. Activiteiten waar je aan kunt denken: in de kring naast bepaalde leerlingen zitten, in de rij naast bepaalde kinderen lopen, tijdens het eten en drinken helpen, rondlopen tijdens de zelfstandig-werken-momenten en vragen van leerlingen beantwoorden.
Als onderwijsambassadeur begrijp je inmiddels de dynamiek in de klas en ken je de kinderen beter. Je kunt daarom leerlingen in kleine groepjes los van de leerkracht helpen of je blijft rondlopen in de groep, zodat de leerkracht bijvoorbeeld verlengde instructie kan geven aan kleinere groepjes.
Deze fase is alleen van toepassing als de leerkracht en de onderwijsambassadeur beiden ervaren dat de voorwaarden aanwezig zijn om een dagdeel te draaien. De voorwaarden zijn: grip op de groep, inzicht in de lesstof, prettig pedagogisch klimaat en structuur kunnen bieden in het klassenmanagement. In eerste instantie is de docent nog fysiek aanwezig in de groep.