Voor vrijwilligers

Als onderwijsambassadeur ben je werkzaam buiten het onderwijs (gemeente/bedrijfsleven/zzp’er) of je bent gepensioneerd. En je zet je graag een dag per week in voor het onderwijs.


  • Onze plaatsen in Utrecht zitten momenteel vol. Aanmelden voor een start in februari 2025 of augustus 2025 is wel mogelijk) Dit kan via het aanmeldformulier.
  • Interesse, maar staat je gewenste regio er niet tussen? Neem dan even contact met ons op via het contactformulier. We denken graag met je mee.

Overzicht actieve scholen 

Je kan onderwijsambassadeur worden op scholen in verschillende regio's: Almere, Den Haag, Gooi en Vechtstreek, Houten, Oss/Den Bosch/Bernheze, Neder- en West Betuwe, Rotterdam en Utrecht. 

Ben je benieuwd welke scholen er meedoen?

De procedure

We werken voornamelijk met vaste startmomenten. Er kan daardoor tussen aanmelden en starten op een basisschool ook meer tijd zitten dan de benoemde aangegeven weken hieronder.

Onze startmomenten zijn: +/- 3-5 weken na de zomervakantie, na de herfstvakantie, na de kerstvakantie en na de voorjaarsvakantie.

  • Stap 1
    Je kunt je interesse kenbaar maken door het aanmeldformulier op deze website in te vullen en daarbij je CV te voegen.
  • Stap 2 (binnen 5 werkdagen)
    We nodigen je uit voor een online gesprek, waarin we met elkaar kennismaken en je je motivatie kunt toelichten. Zo wordt duidelijk of de rol van onderwijsambassadeur echt bij je past.
  • Stap 3 (gemiddeld 3 weken - afhankelijk van startwens en schoolvakanties)
    De coördinator Onderwijsambassadeurs kijkt welke match gemaakt kan worden tussen leerkracht en onderwijsambassadeur.
  • Stap 4 (gemiddeld 3 tot 5 weken na aanmelden - afhankelijk van je startwens en schoolvakanties)
    Op basis van het matchingsvoorstel volgt een persoonlijke kennismaking met de school en/of leerkracht en de onderwijsambassadeur. Het is belangrijk dat er een duidelijke klik is. Als de match wederzijds voldoet aan de verwachtingen, is dit het begin van de samenwerking. Als de klik er niet is, zoeken we naar een nieuwe match.
  • Stap 5 (binnen 2 weken na de start)
    Alle administratieve zaken worden geregeld: er wordt een VOG aangevraagd, vrijwilligersovereenkomst op maat opgesteld en eventuele vergoeding afgestemd.

Praktische informatie

In overleg met de leerkracht bepaal je je bezigheden in de klas of op school. Je wordt ingezet om de leerkracht te ondersteunen. We kijken daarbij ook hoe je jouw talenten kunt inzetten. Je vooropleiding speelt geen rol. Het is belangrijk dat je per week 6 tot 8 uur aanwezig bent. Je verbindt je aan dit project voor een heel of een half schooljaar.

Ingrid aan het werk op school

Begeleiding

Tweemaandelijks organiseren wij een online ontmoetingsmoment. Hier ontmoet je andere onderwijsambassadeurs, kun je tips en ervaringen uitwisselen en je vragen stellen over het toepassen van de leeromgeving of situaties die je meemaakt. Deze momenten worden begeleid door personen met een onderwijsachtergrond die jou goed verder kunnen helpen. Zo proberen we de leerkracht nog meer te ontlasten. 

Daarnaast organiseren we in maart reflectiemiddagen. We verwachten 1x deelname aan een reflectiemiddag. Hier ontmoeten onderwijsambassadeurs elkaar fysiek om wat dieper in te zoomen op je rol als onderwijsambassadeur en verzorgen wij een leerzame workshop. Het doel is de deskundigheid  te bevorderen, de kwaliteit van het werk te verbeteren en van én met elkaar te leren.

De verschillende fasen

01

Meelopen

De onderwijsambassadeur loopt de hele dag mee met de leerkracht. De leerkracht schakelt de onderwijsambassadeur gedurende de dag zoveel mogelijk in. Voor, tijdens of na afloop van de schooldag geeft de leerkracht instructies aan de onderwijsambassadeur. Activiteiten waar je aan kunt denken: in de kring naast bepaalde leerlingen zitten, in de rij naast bepaalde kinderen lopen, tijdens het eten en drinken helpen, rondlopen tijdens de zelfstandig-werken-momenten en vragen van leerlingen beantwoorden.

02

Groepjes begeleiden

Als onderwijsambassadeur begrijp je inmiddels de dynamiek in de klas en ken je de kinderen beter. Je kunt daarom leerlingen in kleine groepjes los van de leerkracht helpen of je blijft rondlopen in de groep, zodat de leerkracht bijvoorbeeld verlengde instructie kan geven aan kleinere groepjes.

03

Dagdelen lesgeven

Deze fase is alleen van toepassing als de leerkracht en de onderwijsambassadeur beiden ervaren dat de voorwaarden aanwezig zijn om een dagdeel te draaien. De voorwaarden zijn: grip op de groep, inzicht in de lesstof, prettig pedagogisch klimaat en structuur kunnen bieden in het klassenmanagement. In eerste instantie is de docent nog fysiek aanwezig in de groep.