'Mijn naam is... en dit weet je nog niet van mij'

Doel: elkaar beter leren kennen
Leeftijd: 4 tot 12 jaar (groep 1 t/m 8)

Beschrijving van de activiteit

De activiteit 'Mijn naam is... en dit weet je nog niet van mij' is een leuke en actieve manier om kennis met elkaar te maken. Als je het leuk vindt, kun je deze activiteit in de eerste weken in de klas doen. De opdracht is simpel: iedere leerling, leerkracht en onderwijsambassadeur zegt "Mijn naam is.. (eigen naam)" en vult daarna aan met iets persoonlijks dat anderen nog niet van hen weten. Dit kan een hobby zijn, een speciale vaardigheid, een leuk feitje of iets anders.
Voordat je de activiteit doet, is het handig om samen met de leerkracht af te stemmen hoe jullie dit willen doen en in welke vorm. Hieronder vind je de stappen die je samen door kan lopen ter voorbereiding. Daarna kan je de stappen van de uitvoering doorlopen. Die vind je daar weer onder. Veel kennismakingsplezier!

Voorbereiding met de leerkracht

Stap 1
Bepaal wie de leiding heeft van deze activiteit.

0 De leerkracht
0 De onderwijsambassadeur

Stap 2
Bepaal hoe de leerlingen worden verdeeld.

0 Een circuitvorm/in kleine groepjes: de onderwijsambassadeur begeleidt een groepje en doet de activiteit dus meerdere keren
0 Met de halve klas: de ene helft blijft bij de leerkracht de andere helft bij de onderwijsambassadeur. Belangrijk: is er een ruimte beschikbaar in de school? Bij mooi weer kunnen deze activiteiten ook buiten.
0 Met de hele klas: dit kan in de klas, in de gymzaal/speelzaal en ook eventueel buiten

Stap 3
Bepaal de dag en tijdstip waarop de activiteit wordt uitgevoerd.

De kennismakingsactiviteiten kan de onderwijsambassadeur in de eerste periode doen, maar dat hoeft niet meteen op de eerste dag.

Stap 4
Bepaal welke activiteit het beste aansluit bij de groep.

Overleg samen welke activiteit het beste past bij de groep. We hebben een indeling gemaakt voor onder-, midden- en bovenbouw waaruit jullie kunnen kiezen.
Daarnaast zijn er optionele varianten. Het belangrijkste is dat de activiteit aansluit bij de groep.

Uitvoering activiteit

0. Voorbereiding (10- 20 minuten):
10 minuten om de bovenstaande stappen af te stemmen met de leerkracht. Eventueel
10 minuten voor groep 1 t/m 3 om de namen op te schrijven op de meegestuurde
post-its. De hogere groepen kunnen zelf hun naam op de post-its schrijven. Je kan je
eigen naamkaartje invullen, in de badgehouder schuiven en met keycord dragen om de
leerlingen alvast nieuwsgierig te maken voor de activiteit.

1. Introductie (1 minuut):
Voor groep 1 t/m 8: Letterlijk zeggen tegen de leerlingen: ‘Het doel van deze activiteit is
elkaar beter leren kennen. Aan het eind van de activiteit weten we allemaal meer over
elkaar.'

2. Instructie (3 minuten):
Voor groep 1 t/m 8: Leg de activiteit uit. Zie beschrijving van de activiteit.
Variant groep 5 t/m 8: Geef het voorbeeld door een eigen post-it in te invullen en
benoem:

"Mijn naam is [jouw naam] en dit weet je nog niet van mij: ik kan heel goed jongleren."

3. Verwerking (10 minuten):
Voor groep 1 t/m 8: Je maakt van tevoren de keuze of je in kleine groepjes wilt werken,
met de halve of hele klas. Goed om een aantal leerlingen de activiteit voor te laten
doen. Daarna kunnen ze dit eventueel in groepjes doen en kan je rondlopen langs alle
groepjes.

3a. Optioneel: Verlengde verwerking met de hele groep (10-15 minuten):
Variant groep 1 t/m 8: Ik hou van...
Iedereen staat in een kring. Een leerling zet een stap in de kring en zegt: ‘Ik hou van...
knutselen. Alle leerlingen die daar ook van houden, zetten een stap naar het midden van
de kring.

Variant voor groep 1 t/m 8: Hoe groot de stap is, hangt af van hoeveel je van die
activiteit houdt. Verdelen van wie in het midden staat. Kan door de leerkracht of
onderwijsambassadeur gebeuren. Of je laat de leerlingen een volgende leerling kiezen,
totdat iedereen geweest is.

3b. Optioneel: Verlengde verwerking individueel (20 tot 30 minuten):
Variant groep 5 t/m 8: Laat leerlingen tekenen waar ze van houden of wat wij nog niet
wisten van de leerlingen in plaats van het op te schrijven. Het mag ook opgeschreven
worden én getekend.

4. Afronding (3 minuten):
Voor groep 1 t/m 8: Bespreek kort na de oefening wat leerlingen leuk vonden aan de
activiteit en of ze iets nieuws hebben geleerd over hun klasgenoten.