Benieuwd naar de ervaringen van onze onderwijsambassadeurs? Hier vind je verhalen uit de praktijk die een mooi inkijkje geven.
Achttien jaar werkte Sietske Baaten als vormgever visuele communicatie. Vier jaar geleden gooide ze het roer om. Na vier maanden werken als onderwijsambassadeur schreef ze zich in bij de pabo in Utrecht. Als student van het Gulden Middenwegtraject stond ze na één jaar al voor de klas. Ze is klaar met haar opleiding en werkt als leerkracht op basisschool De Boomgaard waar ze begon als onderwijsambassadeur.
Twee jaar geleden ging Thea van Schaik met pensioen na een lange loopbaan in de non-profitsector. In haar laatste baan werkte ze als manager bij de GGD. Ze is elke donderdag onderwijsambassadeur op Kindcentrum De Koningslinde in Nijkerk.
Tijdens haar studie Gezondheidswetenschappen hoorde Emmie Frasa al over het project onderwijsambassadeurs. Ze was direct enthousiast, maar wilde eerst wat werkervaring opdoen. Ze ging aan de slag als projectmedewerker bij JINC in Utrecht. Anderhalf jaar later hoorde ze opnieuw over het project. Ze bezocht met een collega de online informatiebijeenkomst en beiden meldden ze zich aan als onderwijsambassadeur op de Daltonschool Rijnsweerd.
Frank van Egmond heeft vijftien jaar werkervaring bij de gemeente Utrecht en Amsterdam op het terrein van onderwijs, jongerenwerk en sport. Daarnaast heeft hij twee jaar als onderwijsambassadeur rondgelopen op basisschool 'de Odyssee' in Utrecht.
Ze is opgeleid tot organisatiepsycholoog en werkte bij verschillende organisaties. Nadat ze tweeënhalf jaar geleden haar baan opzegde en vervolgens de studie loopbaanadviseur had afgerond, ging ze drie dagen per week aan de slag als onderwijsambassadeur op basisschool Curtevenne in Kortenhoef.
Inmiddels ben ik een aantal weken bezig als onderwijsambassadeur. Eén van de mooie aspecten aan het onderwijsambassadeurschap is dat je met je eigen achtergrond en netwerk ook iets extra’s het onderwijs in kunt brengen.
De eerste twee weken als onderwijsambassadeur zijn voorbij gevlogen! Gelukkig voel ik me enorm welkom op Op Dreef, de basisschool waar ik aan de slag ben. Wat mij opvalt, is dat het team echt samen de school draaiende houdt.
Sinds begin september werk ik als onderwijsambassadeur bij het Amadeus Lyceum in Vleuten. Dit doe ik een half jaar naast mijn werk bij de gemeente Utrecht waar ik me als beleidsadviseur Onderwijs bezig houd met de aanpak voortijdig schoolverlaten en ...
Week 36 - Het einde van het schooljaar nadert. Ik heb vanuit mijn werk elke week vier uur ruimte gekregen om één dag mee te draaien bij de Op Dreef.
Week 32 - In het begin van mijn blogserie vertelde ik over een kindje uit mijn klas die geen fiets had, terwijl hij én best ver van school woont én enorm houdt van fietsen.
Week 31 - Sinds kort heeft onze klas een ‘rots en water’ training. Ik heb deze training nooit gevolgd, maar de juf herhaalt elke donderdag (als ik er ben) kort wat er geleerd is tijdens de rots- en watertraining.
Week 30 - Het is weer tijd voor de citoweek. Alle kinderen worden getoetst op begrijpend lezen, spelling en rekenen. Ik zie je denken.
Week 27 - De één na laatste dag voor de tweeweekse meivakantie. Iedereen kijkt er naaruit. Ook al is het voor mij als ambtenaar geen meivakantie.
Week 26 - Yes, het is Pasen! Iets waar ik erg naar uitkijk, omdat ik nog weet dat ik dit soort feestdagen heel leuk vond op school.
Week 25 - Over anderhalve week is het Pasen. En Pasen valt dit jaar tijdens de Ramadan. Wat doe je als christelijke school waar ook veel kinderen op school zitten die moslim zijn?
Week 24 - Zowel voor rekenen als voor lezen zijn er in de klas aparte groepen, zodat kinderen op hun eigen tempo kunnen rekenen en lezen. Halverwege het jaar is het weer tijd om te kijken of de indeling nog passend is.
Week 23 - Het is voor het eerst in mijn leven dat ik de Ramadan zo dichtbij meemaak. De juffen wensen de gezinnen die meedoen met de Ramadan succes via SocialSchools en er wordt stilgestaan bij het Suikerfeest.
Week 22 - Vanochtend komt de intern begeleider langs in de klas met de reminder dat álle kinderen nog een vragenlijst moeten invullen over hoe zij zich voelen in de klas en over hun sociaal emotionele ontwikkeling. Dit is een landelijk onderzoek dat jaarlijks wordt uitgevoerd.
Week 21 - Vandaag geef ik voor het eerst een les over gezondheid. Het voorbereiden van zo’n les lijkt heel makkelijk, maar is nog best ingewikkeld.
Week 20 - Bijna al mijn afspraken in mijn werk bij de gemeente duren een uur. Soms een half uurtje als je kort iets moet overleggen, maar met meerdere collega’s tegelijk overleggen is meestal een uur.
Week 19 - Naast de PR wilde ik ook kijken naar hoe we in de wijk meer samen kunnen werken. Na een kennismaking met mijn collega’s van wijkbureau Overvecht kwam ik erachter dat het Buurthuis Burezina op 4 minuten lopen zit van de school (en 1 minuut fietsen).
Week 18- Zoals ik al eerder schreef, ga ik meedenken over de PR van de school. Als ‘nieuweling’ zie ik ook met een frisse blik de kwaliteiten van de school of de dingen die mij opvallen.
Week 17 - Bij Volksgezondheid zijn wij druk bezig met ongelijke kansen op gezondheid. Er is net een nieuwe visie ‘Menselijke Maat’ geschreven over hoe we als gemeente in contact staan met inwoners. Kreten als ‘kijk verder dan wetgeving’, ‘De inwoner centraal’ en ‘maatwerk’ worden door iedereen beaamd.
Week 16 - Vandaag mag ik meekijken met andere juffen en meesters op school. Ik begin in groep 3 bij meester Jan. De kinderen leren deze week de laatste letters van het alfabet en dat betekent volgende week ‘letterfeest’! Heerlijk lettersoep eten (met lettervermicelli) en spelletjes spelen met letters.
Week 15 - Ik heb elke kleine pauze pleinwacht. Dit betekent dat je naar buiten gaat om de boel een beetje in de gaten te houden. Andere juffen en meesters kunnen dan even kort wat eten en moeten in de grote pauze naar buiten. Ik ga soms met lichte spanning naar buiten, want wat er gebeurt op het schoolplein is onvoorspelbaar.
Week 14 - Waar normaal gesproken overal kinderen rondlopen is de school nu leeg. De kerstversieringen zijn opgeruimd. Af en toe zie je een kind naar binnen lopen voor individuele instructie en om soms wat extra te oefenen met rekenen/taal. Behalve de kinderen van groep 3.
Week 13 - Volgens mij kan ik dit woord niet vaak genoeg op papier zetten. Het einde van het jaar nadert. Een tijd waarbij je je als school moet verantwoorden voor alle (tijdelijke) gelden die je hebt gekregen. Dan pas kom je er achter hoeveel potjes er zijn waar een school gebruik van kan maken, máár ook op moet verantwoorden.
Week 13 - Als juf ben je natuurlijk bezig met rekenen, taal en spelling. Dit is alleen mogelijk als er veiligheid is in de klas en kinderen de ruimte hebben om te concentreren en te leren. Dit pedagogische stukje is ingewikkeld.
Week 12 - Zelfs ik ben een beetje meer ‘excited’ dan normaal, omdat we vandaag Sinterklaas gaan vieren op school! Nadat we Sinterklaas buiten op afstand (door corona) hebben verwelkomd gaan we naar onze klas, waar alle surprises al staan uitgestald.
Week 11 - In de klas zitten 22 kinderen. Allemaal nieuwsgierig, allemaal zin om naar school te gaan en ook allemaal verschillend, met andere behoeften en uitdagingen. Een schooldag bestaat uit vaste blokken rekenen, taal, spelling, geschiedenis, pauze, muziekles etc.
Week 10 - Sinterklaastijd is aangebroken. Niet iedereen viert thuis Sinterklaas, maar op deze school wordt er stilgestaan bij alle feestdagen, zowel bij de christelijke als bij de islamitische feestdagen.
Week 9 - Wat een leuke reacties heb ik gekregen op mijn vorige blogs! Hier kwamen veel interessante, mooie gesprekken uit voort. Dit motiveerde mij ook om ook een tweede reeks te schrijven over wat mij opvalt als onderwijsambassadeur bij basisschool Op Dreef in Overvecht.
Week 8 - Vandaag heb ik weer een gesprek gehad met de directeur van de school. Wat kan ik nu concreet gaan oppakken? We raken met elkaar aan de praat en concluderen dat de school bínnen de lestijd al veel extra’s aanbied voor de kinderen.
Week 7 - Het is 8.15 en tijdens de gezamenlijke start wordt er nog kort benoemd dat vanmiddag de afsluiting is van blok 2 ‘vreedzame school’. Groep 5 is dit keer aan de beurt om de geleerde lessen op te voeren voor de hele school. Ik krijg zelf al gelijk stress, maar de juf van groep 5 blijft heel relaxt.
Week 6 - Vanuit Volksgezondheid hebben we de ambitie dat alle kinderen gezond en veilig opgroeien. Een mooie ambitie, waar veel thema’s bij horen.
Week 5 - Wat een mooi nieuws! De school heeft geregeld dat kinderen op dinsdag en donderdag na school gratis kunnen gymmen bij de gymmeester. Kinderen kunnen zich opgeven met toestemming van de ouders en dan worden ze ingedeeld op dinsdag óf donderdag.
Week 4 - De juf vertelde dat één jongetje uit de klas maandag op school kwam die afgelopen zaterdag jarig was geweest. De juf feliciteerde hem en hij keek vol verbazing naar de juf: ‘Ik? Jarig? Dat heeft mijn moeder helemaal niet gezegd’. Zijn verjaardag wordt thuis niet gevierd, maar op school mag hij wel trakteren.
Week 3 - Mijn dagen in de klas zijn afwisselend. Naast dat ik in de klas help bij vragen als de kinderen aan het werk zijn, ga ik soms ook met een klein groepje buiten de klas zitten om te lezen of te rekenen.
Week 2 - Naast dat ik in de klas de juf ondersteun bij het lesgeven in de ochtend, lijkt het mij interessant om schoolbreed kijken of ik iets kan betekenen vanuit mijn kennis en kunde vanuit de gemeente.
Week 1 - Vandaag is mijn eerste dag op de school. Om 8.10 verzamelen alle juffen en meesters in de hal en wordt de dag doorgenomen. Wat fijn om zo samen te starten!
Hoe ziet het onderwijsambassadeurschap eruit in de praktijk? Ingrid de Koster (53) schetst een beeld. Zij was in het schooljaar 2020/2021 één van de eerste onderwijsambassadeurs.